BDAR

Siekdami užtikrinti geriausią Jūsų naršymo patirtį, šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. cookies). Naršydami toliau Jūs patvirtinsite savo sutikimą naudoti slapukus. Savo sutikimą bet kada galite atšaukti pakeisdami interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus.

Slapukų politika


Šriftas:
A
A
A
Fonas:
baltas
Juoda
Iliustracijos:
Rodyti
Slėpti
LKT.jpg

Lietuvos kaimo tinklas (toliau - Tinklas) yra atvira struktūra, jo veikloje kviečiamos dalyvauti visos su Lietuvos kaimo plėtros 2014-2020 metų programos (toliau - KPP) įgyvendinimu susijusios ir (arba) kitaip prie žemės, miškų ir maisto ūkio ir kaimo plėtros prisidedančios nevyriausybinės organizacijos, kaimo bendruomenės, vietos veiklos grupės, mokslo institucijos, verslo sektoriui atstovaujančios organizacijos, savivaldybės, valstybės institucijos, įstaigos.

Lietuvos kaimo tinklas 2014-2020 programiniu laikotarpiu

Bendra informacija. Lietuvos kaimo tinklas (toliau – Tinklas) yra atvira struktūra, jo veikloje kviečiamos dalyvauti visos su Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos (toliau – KPP) įgyvendinimu susijusios ir (arba) kitaip prie žemės, miškų ir maisto ūkio ir kaimo plėtros prisidedančios nevyriausybinės organizacijos, kaimo bendruomenės, vietos veiklos grupės, mokslo institucijos, verslo sektoriui atstovaujančios organizacijos, savivaldybės, valstybės institucijos, įstaigos. Fiziniai ir privatūs juridiniai asmenys (įmonės) negali būti Tinklo nariais.

Narystė Tinkle yra savanoriška ir neatlygintina, grindžiama horizontaliu ir vertikaliu bendradarbiavimu, narių lygybe, jų reprezentatyviu atstovavimu.

Tinklas iki 2013 m. Tinklas yra įkurtas 2008 m. Esminė Tinklo koncepcija – sutelkti kaimo plėtros dalyvius ir dalytis gerąja patirtimi bei ją skleisti. 2007–2013 m. programiniu laikotarpiu buvo sėkmingai įgyvendintas siekis sutelkti kaimo plėtros dalyvius  – Tinklas subūrė daugiau nei 900 organizacijų. Tačiau tinklaveika ir dalinimasis gerąja patirtimi vyko pasyviai. Tą patvirtino ir 2014 m. atliktas tyrimas ,,NKT veiklos problemos 2007–2013 m. ir veiklos tobulinimo kryptys po 2013 m“ (vykdytojas – Europos regioninės politikos institutas). Buvo pastebėta, kad tinklo dalyviams trūko motyvacijos, išryškėjo nepakankamas bendros misijos, bendrų tikslų suvokimas, gana pasyviai dalintasi patirtimi. Tačiau, Tinklo dalyviai įgijo labai vertingos projektų rengimo patirties, nes buvo finansuojami tinklo narių projektai iš Tinklo lėšų.

Tinklas po 2013 m. Nuo 2013 m. prasidėjo naujas Tinklo veiklos etapas, atverstas naujas Tinklo veiklos ,,puslapis“: peržvelgti ankstesnio laikotarpio Tinklo veiklą reglamentuojantys dokumentai (pvz. įvertinti atlikti tyrimai, Europos audito rūmų ataskaitos ir pan.), turima patirtis, Tinklo narių aktyvumas ir jų siūlymai. Taip pat 2015 m. rugpjūtį buvo apklausti Tinklo nariai dėl jų noro tęsti narystę Tinkle. Po apklausos paaiškėjo, kad narystę tęsti panoro tik virš 330 narių. Naujojo Tinklo veiklos etapo laukia nauji iššūkiai: nauji tikslai, uždaviniai, naujos veiklos, struktūriniai pokyčiai, mažesnis biudžetas ir du kartus sumažėjęs tinklo narių skaičius.

Svarbu akcentuoti, jog didžiąją dalį pokyčių įtakojo ES Reglamentuose, Tinklo gairių nuostatose įtvirtinti reikalavimai. Tais klausimais, kur kilo neaiškumų, buvo raštu kreiptasi ir į Europos Komisiją (toliau – EK) (pvz. Žemės ūkio ministerija (toliau – ministerija) 2016-04-13 raštu kreipėsi į EK teiraudamasi, ar Tinklo veiklas galėtų įgyvendinti Tinklo nariai (tiesiogiai gaudami paramą projektų įgyvendinimui). EK 2016-05-13 rašte išdėstė savo nuomonę, jog toks Tinklo narių projektų finansavimo būdas nėra laikomas tinkamu  ir pažeistų ES teisės aktų nuostatas, susijusias su viešųjų pirkimų taikymu. Visas Tinklo veiklas turi įgyvendinti Tinklo sekretoriatas (kuris pagal Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programą (toliau – KPP) yra vienas iš techninės pagalbos paramos gavėjų), pasitelkdamas tik viešųjų pirkimų būdu atrinktus išorinius paslaugų teikėjus).

Šio programinio laikotarpio Tinklo tikslai, įvardinti ES Reglamento Nr. 1305/2013 54 straipsnyje ir KPP, yra tokie:

  • pagerinti KPP įgyvendinimą (pagrindinis tikslas):  užtikrinti keitimąsi patirtimi ir gerąja praktika; gerinti KPP vertinimą.
  • skatinti aktyvesnį dalyvavimą kaimo plėtroje: įtraukti naujus narius į KPP įgyvendinimą ir kitus kaimo plėtros procesus; skatinti ūkininkų ir mokslininkų bendradarbiavimą; įtraukti visas  suinteresuotas šalis į informacijos ir žinių sklaidos procesus.  
  • didinti KPP žinomumą: informuoti plačiąją visuomenę apie KPP procesus ir naudą; Pasitelkti daugiau viešinimo priemonių;
  • skatinti inovacijas: viešinti EIP rezultatus;
  • bioekonomika:ES Baltijos jūros regiono strategijos (toliau – ESBJRS) kontekste siekti kaimo plėtros programų regione suderinamumo (ministerija yra šios srities regione koordinatorė).

Tinklo tikslai įgyvendinami rengiant Veiksmų programą ir formuojant metinius veiksmų planus.

Esminis šio etapo Tinklo bruožas – Tinklo tarybą pakeitė Tinklo veiklos koordinavimo grupė. Ši grupė atsakinga už Tinklo veiklos prioritetų nustatymą, veiksmų programos nagrinėjimą, jos įgyvendinimo koordinavimą. Ji suformuota partnerystės principu, proporcingai įtraukiant skirtingus sektorius atstovaujančius narius. Formuojant šią grupę vadovautasi Tinklo gairėse, EK parengtame „Europos partnerystės elgesio kodekse“ ir nacionaliniuose teisės aktuose nustatytais principais ir siekiant ES skaidraus lėšų panaudojimo.  Pagrindiniai Koordinavimo grupės sudarymo principai:

  • Aktualumo ir kompetencijos: partneriai turi būti kompetentingi, aiškiai susiję arba su problema, kurią ketinama spręsti, arba su jos sprendimu. Turi būti įtraukiami aktyviausi, idėjų turintys partneriai;
  • Proporcingumo: turi būti užtikrintas visų aktualių partnerių (teritorinių, socialinių, ekonominių, NVO) ir sektorių atstovavimas (kokie sektoriai turi būti atstovaujami taip pat nustatyta ES Reglamentuose: 1305/2013 54 str. ir 1303/2013 5 str.), nė viena iš partnerių grupių neturėtų dominuoti;
  • Atstovavimo apimties: turėtų būti įtraukti partneriai, atstovaujantys platesniems, o ne siauresniems, individualiems interesams.
  • Į koordinavimo grupę ministerija iš Tinklo narių atrinko visus partnerius pagal sektorius (kaimo bendruomenių, ūkininkų, valdžios institucijų, VVG, mokslo, konsultavimo, aplinkosaugos, verslo, jaunimo ir kt.) ir užtikrino visų Tinklo narių atstovavimą šioje grupėje. Svarbu paminėti, kad ministerija raštu (2016-01-08 raštas Nr. 2D-45(12.97) kreipėsi į atrinktas (pagal sektorius) institucijas, kurios pačios delegavo savo atstovus į Koordinavimo grupę.

Koordinavimo grupė sudaryta ministerijos iniciatyva, nes ši funkcija jai yra paskirta šiais teisės aktais:

  • EK rengtomis Tinklo gairėmis. Jose nurodoma, kad ,,už tinkamą Tinklo valdymą visais atvejais visiškai atsakinga vadovaujančioji institucija“ (Ministerija). Ministerija atsakinga už Tinklo struktūrų nustatymą“;
  • LR žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatymu. Šio įstatymo 5 str. įtvirtinta nuostata, jog už Tinklo sudarymą atsakinga ministerija;
  • LRV 2014-07-22 nutarimu Nr. 722 „Dėl valstybės institucijų ir įstaigų, savivaldybių ir kitų juridinių asmenų, atsakingų už 2014–2020 m. KPP įgyvendinimą, paskyrimo“. Šiame nutarime įtvirtinta, jog ministerija yra paskirta KPP vadovaujančiąja institucija;
  • Ministerijos nuostatais, patvirtintais Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 m. rugsėjo 15 d. nutarimu Nr. 1120. Šio nutarimo 9.15 papunktyje ministerijai pavesta organizuoti Tinklo veiklą;
  • KPP. KPP 17.1 d. nustatyta, kad už Tinklo valdymą atsakinga vadovaujančioji institucija – ŽŪM.

Taigi, vadovaujantis aukščiau nurodytais teisės aktais, Tinklo Veiksmų programoje nustatyta, jog pagrindiniai Tinklo veiklą reglamentuojantys teisės aktai privalo būti patvirtinti vadovaujančios institucijos, t. y. žemės ūkio ministro įsakymais.

Tinklo administravimo funkcijų vykdymas. Tinklo administravimo funkcijas vykdo Tinklo sekretoriatas (ministerijos Kaimo plėtros departamento darbuotojai). Tinklo Sekretoriatas, vykdydamas jam priskirtas funkcijas, gali pasitekti pagalbą iš išorės (techninę pagalbą Tinklo administravimo funkcijoms vykdyti). Tačiau tam, visų pirma, turi būti vykdomi viešieji pirkimai. Ministerija  atliko viešuosius pirkimus, skirtus renginių (darbinių posėdžių, darbo grupių, informacijos viešinimo ir kt.) organizavimui, tame tarpe ir Tinklo renginių. Šiuos pirkimus laimėjo keletas subjektų: ūkio subjektų grupė UAB ,,Baltijos rinkos inovacijos“ ir VšĮ ,,Socialiniai partneriai“ ir ūkio subjektų grupė UAB ,,Baltijos rinkos inovacijos“ ir UAB ,,Ministerium“.

Artimiausiu metu bus kuriama nauja Tinklo svetainė (dėl šios priežasties ne visos ,,senosios“ Tinklo svetainės skiltys aktyvios). Taip pat artimiausiu metu ministerija ir Tinklo sekretoriatas planuoja aptarti Veiksmų programos ir Veiksmų plano projektus su Tinklo nariais, bei, pritarus Tinklo koordinavimo darbo grupei, patvirtinti šiuos dokumentus ir pradėti įgyvendinti numatytus darbus.